HomeOferta edukacyjna Klasy 6 - 8

Klasy 6 - 8

A7109792_5MB
AAA07358_5MB

Woda - ale o co chodzi?

"Woda - ale o co chodzi?" to nasze najnowsze zgrywalizowane zajęcia. 

 

Warsztaty umożliwiają uczniom obserwację zjawisk fizyczno-chemicznych, formułowanie hipotez i ich weryfikację poprzez eksperymenty, a także powiązanie wiedzy szkolnej z realnymi przykładami z życia codziennego. Rozwijają postawę badawczą i umiejętność pracy zespołowej.

 

Zajęcia uczą o wodzie, jej znaczeniu i właściwościach  z wykorzystaniem specjalnej, dedykowanej aplikacji na tablety.

 

Aplikacja umożliwia samodzielne wykonywanie doświadczeń korzystając z zestawów, zdobywanie określonej wiedzy oraz punktów, które zadecydują, która grupa będzie zwycięska.

 

W zależności od liczebności grupy i czasu pracy uczniów, realizujemy wybrane moduły:

 

Moduł 1: Budowa materii

Eksperymenty:

1. Wędrująca woda – spływanie wody po sznurku między naczyniami.

2. Elektryczna woda – oddziaływanie strumienia wody z naelektryzowaną pałeczką szklaną.

 

Zagadnienia dydaktyczne: budowa cząsteczki wody (H₂O), wiązania wodorowe, zwilżanie powierzchni, oddziaływania elektrostatyczne.

 

Moduł 2: Włoskowatość

Eksperymenty:

1. Papierowe kwiaty – rozchylanie się płatków z papieru pod wpływem wody.

2. Wędrujący barwnik – chromatografia na ręczniku papierowym.

 

Zagadnienia dydaktyczne: kapilarność i włoskowatość, rola celulozy, transport wody w roślinach, siły przylegania i spójności.

 

Moduł 3: Stany skupienia i obieg wody w przyrodzie
Eksperyment:

Miniaturowy obieg wody – obserwacja parowania, skraplania i powstawania wody słodkiej.

 

Zagadnienia dydaktyczne: trzy stany skupienia wody, parowanie, kondensacja, krystalizacja, cykl hydrologiczny, destylacja i odsalanie wody.

 

Moduł 4: Gęstość i rozpuszczalność
Eksperymenty:

1. Miarka do miarki – sprawdzanie, ile soli można rozpuścić w wodzie (roztwór nasycony i przesycony).

2. Olej nie lubi wody – obserwacja niemieszalności cieczy o różnej gęstości (olej i woda).

3. Wędrujące barwniki – porównanie zdolności oleju i wody do rozpuszczania barwników.

 

Zagadnienia dydaktyczne: rozpuszczalność substancji, pojęcia roztworu nasyconego i przesyconego, gęstość cieczy, właściwości wody jako uniwersalnego rozpuszczalnika.

 

Moduł 5: Odbicie i załamanie światła
Eksperymenty:

1. Znikające obrazki – wpływ zmiany ośrodka (powietrze/woda) na widoczność koloru.

2. Ukryta moneta – zjawisko załamania światła w wodzie.

 

Zagadnienia dydaktyczne: załamanie i odbicie światła, różnice gęstości ośrodków, kąt padania i odbicia, absorpcja światła.

 

Moduł 6: Napięcie powierzchniowe
Eksperymenty:

1. Drucik z pętelką – powstawanie błonki i jej wpływ na napięcie nitki.

2. Moneta i kropelki – menisk wypukły i utrzymywanie się kropli na powierzchni.

3. Do góry nogami – butelka z wodą utrzymywana gazikiem.

4. Niepękająca bańka – rola detergentu i gliceryny w tworzeniu trwałych baniek.

5. Bańka w bańce – wielokrotne bańki dzięki obniżeniu napięcia powierzchniowego.

 

Zagadnienia dydaktyczne: napięcie powierzchniowe, menisk wypukły i wklęsły, siły spójności i przylegania, wpływ detergentów i dodatków na powierzchnię cieczy.

 

Wszyscy uczniowie biorący udział w zajęciach otrzymują upominki za poprawne wykonanie zadań.

 

Zajęcia trwają 2 godziny i wymagają udostępnienia przez placówkę szkolną specjalnej sali (sala laboratoryjna / do chemii - w związku z ryzykiem wylania się składników i zabrudzenia stołów lub podłogi). 

Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Wysoki kontrast
Wysoki kontrast
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetuj ustawienia